Zmienne potrzeby

CASE: Rozwój – dopasowanie do zmieniających się potrzeb


FIRMA:
Get Feedback Racino, Sadowski, Skowronek spółka jawna
Usługi dynamicznie dopasowujące do zmieniających się potrzeb platformy Webankieta


OPIS:

Na początku nasza aplikacja do wykonywania ankiet usadowiona była na hostingu współdzielonym w home.pl. Okazało się to niewystarczające, ponieważ ankietka.pl stała się popularna wśród studentów, którzy robili badania do prac magisterskich. W miesiącach kwiecień, maj – kiedy badań było realizowanych bardzo dużo – hosting na home.pl nie wystarczał. Szukaliśmy serwerów dedykowanych.

Kolejnym wyborem była firma OVH. Współpraca układała się dopóki nasze IP nie zostało zablokowane, za rzekome działanie spamerskie. Uzasadnienie nie przekonało nas. Najgorszy jednak w tej współpracy był przebieg kontaktu, nie tworzył atmosfery ani nawet złudzenia, że we współpracy dwóch firm ważne są dobre relacje.

Po tym niemiłym doświadczeniu trafiliśmy na usługi Centrum Danych Asseco Data Systems – wówczas nazywali się jeszcze Unizeto, gdzie rozpoczęliśmy od dzierżawy serwerów dedykowanych. Współpraca, a przede wszystkim kontakt z zespołem czy szybki czas reakcji w różnych sytuacjach, sprzyjał rozszerzaniu współpracy. Po pewnym czasie potrzebowaliśmy kolejnych usług.
Szukaliśmy rozwiązania chmurowego do obsługi widgetu, który jest formą ankiety umieszczanej na stronie. I o ile jesteśmy w stanie przewidzieć, ile wypełnień ankiet musimy obsługiwać, to nie byliśmy w stanie przewidzieć, gdzie wrzucony zostanie kod emitujący wigdet. Czy to będzie strona małej firmy, czy portal typu Onet, generujący miliardy wyświetleń. I w tamtym czasie taki „Onet” skokowo dosłownie „zabijał” nasze serwery.

Potrzebowaliśmy skalowalnego rozwiązania, które wytrzymałoby zwiększający się ruch, ale bez ponoszenia nadmiernych kosztów. Wybór padł na platformę UniCloud. Jako, że miało być to nasze pierwsze zetknięcie z technologią cloud, to baliśmy się produkcyjnego przepięcia.

Przed wdrożeniem przeprowadzaliśmy szereg testów, stawialiśmy beta-środowiska, symulowaliśmy skokowo zwiększający się ruch – wszystko po to, aby przetestować platformę „z każdej strony”. W międzyczasie okazało się, że platforma UniCloud to nie tylko chmura, która jest skalowalna i wytrzyma każdy ruch – to posiada każda usługa chmurowa. W naszym przypadku samo wyklikanie nowych środowisk i tworzenie różnych instancji okazało się strzałem w dziesiątkę.

Dzierżawimy infrastrukturę w postaci serwerów dedykowanych w Centrum Danych. Zlecamy prace zewnętrznym administratorom i programistom, ale zwykłe uruchomienie Jenkinsa trwało nieraz cały dzień. Trzeba było zgłosić zapotrzebowanie do naszych administratorów, oczekiwać w kolejce ich bieżącej pracy i… czasami cieszyć się, że udało się coś przyspieszyć. Na platformie UniCloud to programiści sami wyklikiwali sobie nowe środowiska i byli zadowoleni, że nie muszą w ogóle angażować administratorów. Do tego stopnia, że w pewnym momencie rozwoju firmy trzeba było pouczyć programistów, że platforma UniCloud, nie jest ich darmową „zabawką”, a narzędziem pracy, za które trzeba płacić. Liczba środowisk testowych i sprawdzanie nowych funkcjonalności przez programistów rozrosła się znacząco i wymagało to pozostawienia jedynie tych rzeczywiście wykorzystywanych.

W naszym przypadku, dzięki odkryciu zastosowania platformy UniCloud w szybkim i intuicyjnym budowaniu środowisk, praca programistów stała się płynna, a administratorzy mieli więcej czasu na swoje obowiązki. Poprawił się workflow w całej firmie.
Ważnymi strategicznie momentami było dla Get Feedback podjęcie decyzji o zwiększeniu zabezpieczeń dla danych i procesów, jakie realizowaliśmy. Korzystaliśmy z firmy, która realizowała nam backupy, jednakże nie mieliśmy gwarancji odtworzenia całego środowiska i to nawet gdy czas na odtworzenie sięgał dwóch dni. Zaprzeczało to naszym celom i polityce dotyczącej dostępności usług, zwłaszcza planowi ciągłości działaniu. Zdecydowaliśmy się kolejną usługę przenieść do Asseco Data Systems, bo wychodziło naprzeciw naszym oczekiwaniom – kopie serwerów dzierżawionych realizowane są codziennie.

Przy takim biznesie kopie zapasowe to absolutna konieczność, mamy na uwadze szereg „ryzyk”, którym możemy zapobiec. Zdarzyło się niejednokrotnie, że jakiś katalog omyłkowo nie został włączony do backupu, czynniki techniczne, tzw. czynnik ludzki to kwestie, których często nie da się przewidzieć, ale należy mieć na uwadze. Backup zawsze dotyczy całej maszyny, ale największym atutem współpracy z Asseco jest fakt, że backupowane dane są w odrębnej lokalizacji, co jest podwojeniem bezpieczeństwa.

Nasza opinia
Patrząc na genezę naszego rozwoju, to na początku mieliśmy 2 maszyny fizyczne po 5 wirtualek na każdej. Maszyny przestały się wyrabiać, więc zapadła decyzja o rozszerzeniu infrastruktury. Podczas przeprowadzki okazało się, że w wyniku kilku naszych błędnych decyzji administracyjnych konfiguracja maszyn nie była optymalna. W wyniku tego praktycznie od razu po zakupie maszyny nie były wykorzystywane w pełni. Cała przeprowadzka z 2 na 4 maszyny trwała rok, zespół Asseco Data Systems wziął w niej czynny udział, a współpraca jak zwykle przebiegła na partnerskich zasadach. Przeniesienie zakończyło się sprawnie, a w jego wyniku znacząco poprawiły się nam procesy i byliśmy gotowi na dalszy rozwój usług.
Uproszczony schemat uruchamiania usług w Centrum Danych.
Piotr Sadowski CEO
Webankieta

Dowiedz się więcej o Ankietach internetowych na Webankieta

[[[["field6","contains","@"]],[["show_fields","field30"]],"and"]]
1 Step 1
Zapytaj eksperta
imię i nazwisko
telefon
pytanie / temat rozmowy
0 /
Previous
Next

Partnerzy technologiczni

Dell
Cisco
vmware
Emc2
Certum
Microsoft
IBM